″Trashwatching″ u Europi

″Trashwatching″ u Europi

Posted by Udruga PaRiter, With 0 Comments, Category: HRVATSKA i EU, LGBT, SVIJET, ŽENE I ŽENSKA PRAVA,

TRASHWATCHING – drukčiji pogled na šund koji nas okružuje

Kao što i predobro znamo, prostor javnog djelovanja često je  prepun loših reklama, sa najčešće grotesknim i zastarjelim porukama: koristeći se invazivnim i skrivenim jezikom, protkanim rasizmom i seksizmom, hrani se diskriminirajuće mišljenje, najčešće već prepuno stereotipa.

Reklame, priopćenja raznih ustanova, različite kampanje za podizanje svijest samo su neki od kanala koje koriste institucije, vlade, privatne tvrtke i multinacionalne korporacije, pa čak i kulturni pokreti te neprofitne organizacije kako bi proširile svoje ideje i vrijednosti. Tako koriste video uratke, letke, transparente, plakate i ostale vrste grafičkih rješenja.

Sam Internet slijedi taj trend, promovirajući te iste poruke i vrijednosti na jedan podmukao i obmanjujući način.

Šund je svuda oko nas! Kako bi se oduprijeli njegovoj očaravajućoj moći upotrebljavamo termin ″trashwatching″ odnosno svjesno i fokusirano gledanje takvih sadržaja i kanala koji ih prenose, kao objektiv za promatranje zajedničkih debata i analiza kako bi otkrili koje slike se kriju iza poruka kojima smo bombardirani svakodnevno, uživajući istovremeno u zajedničkom i ironičnom promatranju, različitim pogledima na svijet te kreativnim i smislenim obratima.

27. listopada 2016. tri posebne izaslanice Betty & Books predstavile su u francuskom gradu Rennesu trashwatching koji se tiče obitelji, a koji je dovršen tijekom ″XYZ″ međunarodne konferencije, na kojoj se oblikovalo zajedničko mišljenje o rodnoj diskriminaciji u našem suvremenom društvu.

Da vidimo kako se priča razvijala dalje:

Institucije i vlasti kroz javna priopćenja i kampanje, pro-life organizacije i političke pokrete, kroz inicijative za podizanje razine svijesti građana, ali i same multinacionalne korporacije sa vlastitim reklamama nikada ne propuštaju priliku da nam objasne što to uistinu znači obitelj, koji su njeni idealni dijelovi, kakva vrsta žene ili muškarca bi trebali biti i koji su načini života dopušteni, a koji ne. Usredotočili smo se na materijale iz Italije, Francuske, Hrvatske, Španjolske i Turske. Evo i pregleda:

Italija

Francuska

Španjolska

Hrvatska

Turska

A što mislite o ovom videu? Les survivants:

Familija/familijarnost

U materijalima koje smo podijelili/e primjećuje se očita homogenost kada se radi o jačanju određenih slika o samoj obitelji i rodnim ulogama. Primjetili/e smo neku vrstu ″europskog trenda″ u promoviranju tradicionalnog modela obitelji, a koja se sastoji od majke, oca i sinova te njihove produktivne uloge. Ovaj  model idealne obitelji nalazi svoj izvor i zakonitost unutar patrijarhalnog sustava i rodnog binarizma i još uvijek se predlaže kao konačni cilj za sve. Heteroseksualnost je i dalje pravilo koje prevladava u našim društvenim odnosima i našim željama. U svim materijalima vidljiv je strogi plan za izgradnju muškosti i ženstvenosti unutar paradigme o obaveznoj heteroseksualnosti: u jednoj turskoj reklami žena je predstavljena kao majka koja zajedno sa kćeri postavlja stol za ručak do one hrvatske u kojoj žena ne može pobjeći od ″zvijeri″ koju predstavljaju kućanski poslovi.

Sudbina/odredište

U talijanskoj ministarskoj kampanji povodom tzv. dana plodnosti (Fertility day) žene su upozorene na njihov biološki sat koji otkucava i  koji ih gura prema njihovoj prirodnoj ulozi majke, dok muškarac u međuvremenu  mora pravodobno iskoristiti svoju spermu na pravi način ili će izgubiti svoju reproduktivnu sposobnost, postajući tako ranjiv.

Ali to nije sve! U francuskoj pro-life kampanji, pobačaj može čak ubiti budućeg princa na bijelom konju vaše kćeri! Kao i obično, pritisak obiteljske politike veći je na majkama nego na očevima.

Zahvaljujući inicijativi privatnog poslodavca, majka može povjeriti svoju djecu na brigu dječjem vrtiću u samoj tvrtci, kako bi mogla biti  i majka te istovremeno doprinijeti povećanju bruto domaćeg proizvoda svojim radom.  Uz pomoć francuske vlade, unatoč tome što je majka, žena ima vremena i za baviti se sportom. Nadalje, zahvaljujući sustavu dostave hrane, žena može uštedjeti na vremenu koje bi utrošila na kuhanje i posvetiti se obitelji.

Očito u ovom zadanom okviru svatko (bilo da je osoba homoseksualne orijentacije ili pak transrodna osoba) tko se ne slaže sa nametnutim heteroseksualnim normama bude automatski isključen/a iz djelovanja javnog prostora i mišljenja upravo zato jer ne odgovara zahtjevima modernog društva.

Isto tako možemo primijetiti i neku vrstu transnacionalnog trenda, posebice kada su u pitanju katolički radikali i konzervativci, koji dovode u pitanje ženska prava (pobačaj i kontracepcija) te prava seksualnih manjina (civilno partnerstvo, homoseksualni brak, posvajanje), s porukom da to rade isključivo u ime obrane tradicionalne slike obitelji. “Manif pour tous”, “Sentinelle in Piedi” i pro-life pokreti upotrebljavaju isti jezik kako u Francuskoj, tako i u Poljskoj, Hrvatskoj, Italiji i Španjolskoj.

 Prava i želje

 No što ako odbijemo prihvatiti tu tradicionalnu sliku obitelji (koja je, kao što i znamo, mjesto u kojem imamo najviše primjera rodnog nasilja)?

Što ako jednostavno ne želim postati majka ili otac? Što ako želim dijete, ali kada to ja hoću? Što ako ne želim igrati ulogu koja mi je nametnuta samim rođenjem? Tako uz institucionalna i konzervativna priopćenja imamo kampanje sa skrivenim porukama, koje upotrebljavaju parodijski i satirični jezik, kako bi promovirali alternativnu opciju.

Ove protu-kampanje prate proteste socijalnih pokreta (feministi, trans, queer, antikapitalisti, antifašisti) koji se javljaju diljem Europe. Oni/e zahtjevaju pravo na samoopredjeljenje kada se radi o vlastitom tijelu i za oslobođenje vlastitih želja. Oni/e također ističu suprotnosti samog sistema, koji s jedne strane reklamira osnivanje obitelji, dok s druge umanjuje radna prava, zdravstvenu zaštitu te zaštitu samog radnog mjesta.

U nastavku evo nekoliko talijanskih kampanja protiv tzv. dana plodnosti (Fertility day) te španjolski satirični video o katoličkom djevičanstvu.

Španjolski video ″Amo a Laura″:

Trashwatching je nevjerojatan i mi ga obožavamo!

Link na izvorni tekst: http://www.betty-books.com/2016/11/28/trashwatching-in-europa/

Prevela i prilagodila: Darija Doričić