Pomoć mladim LGBT osobama u sklopu obrazovnog sustava

Prva britanska škola za mlade lezbijke, gejeve, biseksualne i transrodne osobe trebala bi otvoriti svoja vrata u iduće tri godine u Manchesteru. Prema sadašnjim planovima, škola bi trebala moći primiti 40 učenika koji će u njoj pohađati nastavu, dok će biti otvoreno još dodatnih 20 mjesta za one koji su zainteresirani, ali i dalje žele pohađati nastavu u svojim sadašnjim školama. Njima će biti omogućeno da u ovoj školi odslušaju polovicu nastavnih sati.

Idejni začetnik ove ideje je ustanova za mlade LGBT Youth North West, čija je direktorica Amelia Lee za Guardian objasnila razloge osnivanja ovakve škole: “Radi se o spašavanju života. Usprkos postojećim zakonima koji deklarativno štite djecu od homofobičnog zlostavljanja, u stvarnosti se u školama to događa izuzetno često. Ti se mladi ljudi osjećaju izolirano i odbačeno, a u najgorem se slučaju odlučuju i na samoubojstvo.”

“Iako je škola primarno namijenjena LGBT mladima koji imaju poteškoće u snalaženju u redovnim školama, institucija će biti otvorena i za drugu djecu, uključujući mlade skrbnike, mlade roditelje te one koji imaju problema s mentalnim zdravljem”, prenosi Crol. Kako ističe Amelia Lee, cilj nije stvoriti malu sigurnu enklavu udaljenu od stvarnog svijeta, budući da se već sada kroz razne programe edukacija sustavno radi s 9 000 učenika i 1 000 roditelja.

lgbt youth
S obzirom da se sa sličnim problemima neprihvaćanja, nesnalaženja u okolini i bullyinga, mlade LGBT osobe susreću i u Hrvatskoj, svojedobno je lezbijska organizacija LORI iz Rijeke u pet srednjih škola na području Rijeke i Opatije provodila projekt Smanjenje homo/bi/transfobije u srednjim školama i osiguranje adekvatne podrške za LGBT srednjoškolsku populaciju. Cilj projekta bio je smanjenje homo/bi/transfobije i zlostavljanja na osnovu seksualne orijentacije i/ili rodnog identiteta među mladima i zaštita ljudskih prava LGBT srednjoškolske populacije. Naglasak je bio na tome kako svi mladi ljudi u periodu adolescencije prolaze određene teške periode prilagodbe u društvo, dok je kod mladih LGBT osoba taj proces otežan time što se moraju boriti s prihvaćanjem vlastitog identiteta koji ih stigmatizira u društvu, a vrlo često u tom periodu nemaju adekvatnu podršku obitelji i okoline u vidu djelatnika unutar obrazovnog sustava.

Zlostavljanje i homo/bi/transfobija koju trpe mlade LGBT osobe u svojoj školskoj okolini ostavlja posljedice na njihovu fizičku i emocionalnu dobrobit kao i na sudjelovanje i (ne)uspjeh u školi. Identificirane su jasne poveznice kako nejednakost, socijalna isključenost i diskriminacija negativno utječu na zdravlje, dobrobit, uspjeh i postignuća djece i mladih.

YouthReport_Info1
 

Edukacija u sklopu ovog projekta bila je usmjerena na razvijanje znanja i vještina kod stručnog osoblja srednjih škola kako bi LGBT mladima pružili adekvatnu i profesionalnu podršku, a obrađivale su se mnoge teme, poput coming outa, pitanja otkrivanja roditeljima, problemu nasilja nad LGBT mladima u školi i obitelji, a bilo je govora i o ulozi škole u suzbijanju homo/bi/transfobije.

Veliki trud koji se ulaže u rješavanje ove problematike hvale je vrijedan pogotovo ako se u obzir uzme činjenica da u Hrvatskoj ne postoji točan podatak koliko je srednjoškolaca izloženo zlostavljanju u školama zbog njihove seksualne orijentacije i/ili rodnog identiteta. Za usporedbu, u istraživanju provedenom u Velikoj Britaniji 66% LGBT mladih doživjelo je zlostavljanje u školi, a 58% od njih nije nikad prijavilo nasilje.

Majda Bembić